Datorer

Igår tog jag in datorerna i mitt klassrum igen och allting fungerade utan strul - det var nästan märkligt! Nu ska dessutom alla arbetslag få varsin projektor plus att vi vill köpa en i arbetslaget - förstå att jag kan visa grejer från nätet sådär utan att möblera om i halva rummet, jag kan ha datorundervisning och visa via projektorn - hallåååå!!!??!?!?! Är det sant??? Vi får väl se - tror på det när projektorn är på plats!! Ehhh förresten, datorundervisning??? Jag kan liksom visa hur man sparar, loggar in, använder funktioner i program, är det datorundervisning? Ja kanske. En början i alla fall.

När jag kom till dagis idag så kom jag på att det var ju utställning och fika. Tack gode gud att jag gick lite tidigare än vanligt! hade ju helt glömt bort. Jag fick knappt titta på utställningen om luft för fikat var ju viktigast tyckte Melker och Tyra. Trist nog så blev fikat lite förstört tycker jag i och med att en av fröknarna ville ta upp en sak med mig om Melkermannen. Hans otroliga utbrott som han får när man säger åt honom lite hårt - han fullkomligt bryter ihop, blir generad och GALLSKRIKER, LÄNGE!!! Jag känner att bitchen i mig är på väg att få en attck igen - jag var ju på utvecklingssamtal för tre veckor sedan och då var det nemas problemas - hade inte det varit ett bättre tillfälle att prata om detta. Nu förstod Melker mycket väl att fröken pratade med mig om vad som hade hänt, eller har hänt flera gånger. Trist. Men jag höll i mig hårt. Utställningen var fin och jag ska kolla mer en annan dag. Häftiga experiment.

Mitt i fikat så ringer även Ebbas mattelärare (jag hade bett henne) och vi har en låååång diskussion om integrering av matematik med andra ämnen. Varför ger man läxor i matte kombinerat med läsförståelse osv. jag fattar varför - man ska kunna läsa ut matteuppgifterna i en text men om man nu vill integrera ämnen så kan man ju utgå från vad barnen jobbar med i de andra ämnena (hon har bara matten med Ebbas klass). Tex föreslog jag ellära som dom hade som tema i NO - hade inte det varit perfekt att integrera med? Näää usch jag kände mig hemsk efter detta samtal även om det slutade på ett bra sätt. Men sen när jag kom hem slog det mig att läxorna jag kritiserat är ju självklart ett av de läromedel som hon skrivit och efter lite efterforskning på nätet så vet jag med säkerhet att det är så. Jag visar Ebba att hon skrivit ett annat om hästar också. Ebba säger glatt - Det ska vi få efter jul. -Hmmm säger jag, det kanske ni inte får nu bara för att jag ringde. -Va!!! Dumma dej! Bra mamma jag är va?? Men jag förstår ändå inte varför man ställer frågor om vad idiom är i en matteläxa och sen inte ens pratar om det i skolan. Eller ger i läxa att skriva saga ihop med en kompis? Eller rituppgifter? Rituppgifter i matte är väl okej om det handlar om skalor, kartor och sånt med att måla Hugin och Munin? Näää. Jo om dom hade läst om det samtidigt i So. Integrera är skitbra men kanske ännu bättre om man integerar matten med det som barnen gör i de andra ämnena, eller? Jaja, Ebba får hoppa frame n årskurs i matte nästa termin - jiiihaaaa!!!

Märker ni att jag har dåligt samvete? Känns som om jag är skogstokig på allt och alla just nu men riktigt så är det inte. Eller kanske...

Nää igår var jag snäll. Ringde en förälder för att berätta två otroligt roliga grejer som hänt på lektionerna under dagen - det är skitkul att få ringa om sånt! idag har alla barn bara fått skriva saga och det är fruktansvärt kul att säga -Nu måste vi plocka ihop! och alla skriker -NEJ!! -Jo ni måste! Tänk att dom blir så uppe i sina historier att dom inte vill sluta.

En annan rolig sak är jag snart får en ny bärbar dator. En dator som inte har smulor under tangentbordet. Då behöver man inte slå ner å-tangenten längre! Jag skulle ju sova 23 idag, nu är den 23.56 och jag har totalt misslyckats!

kjam kjam då!

Nåt för dig? www.karna7.wordpress.com

2008-12-05 - 09:17:54








T I L L S T A R T S I D A N



Här kan du skriva in lite info.


RSS 2.0
Ladda ner gratis bloggdesign | Bonusar inom casino, poker och bingo